Europa gaat strijd aan tegen cookies

Verslik je niet in de cookie-wet

 

Je hebt intussen vast al van de General Data Protection Regulation (GDPR) gehoord. Die nieuwe wet ter bescherming van de persoonlijke gegevens treedt op 25 mei 2018 in voege. Maar wist je ook al dat diezelfde dag de Europese richtlijn rond ePrivacy wordt aangepast?

 

Deze richtlijn rond ePrivacy wordt ook wel de cookie-wet genoemd, omdat ze bedrijven verplicht om je toestemming vragen voor cookies wanneer je hun website bezoekt. Met de nieuwe regeling zouden die vervelende cookie pop-ups verleden tijd kunnen worden. Goed nieuws voor de consumenten dus. Maar voor de bedrijven? Niet noodzakelijk.

 

Eén van de meest opmerkelijke wijzigingen in de ePrivacyrichtlijn, is namelijk de vervanging van deze verplichte meldingen voor cookies door één privacy-instelling voor alle websites. Surfers zouden bijvoorbeeld met één knop in hun browser kunnen aangeven of ze hun data met iedereen of met niemand willen delen. Marketingexperts vrezen uiteraard dat de meeste surfers het delen van hun data volledig uit zullen schakelen. En dat zou in één klap het einde betekenen van datadriven marketing, één van de belangrijkste marketingvormen voor webshops.

 

Zover zijn we echter nog niet. De nieuwe maatregel ligt nog niet vast en is erg controversieel. Bovendien betwijfelen experts of de Europese Commissie alle regels zal kunnen stroomlijnen tegen 25 mei 2018. We volgen het alleszins voor je op, en houden je op de hoogte!